Érik egy ideje egy füstölgés az almás márka ökörségeire. Korábban sokáig nem értettem, hogy mire az a nagy hype egy drága és felvágós kütyü miatt, amit másoktól nagyobb szabadsággal és sokkal olcsóbban is megvehetek.
Éppen ezért sok-sok éve, amikor megvettem első érintőképernyős telefonom, egy LG Arena (akkori szóhasználatban) maroktelefon mellett döntöttem. A beszámolók alapján ez egy használható darab volt: a kisebbik koreai gyártó mindenképpen ütősebb darabbal jött ki, mint a régi üdvöske Nokia harmatos próbálkozása, amelynek a fő vonzerejét a fiatalos cserélhető előlapok adták (és ez kb el is árulja, hogy hol tartott a mobilipar versenye az Apple érkezése előtt).
Nem szaporítom a szót a user experience-ről, a készülékről sokat elárul, hogy hamar megértette velem: jó okkal készít az LG masszív készülékeket, ilyen hülye szoftverrel kell is hogy ellenálljon a tulajok haragjának. Hihetetlen, hogy az LG volt olyan magabiztos, hogy saját op-rendszert fejlesztett az Arénának... Jól látta a Google hogy nagy szüksége van egy rendes oprendszer-fejlesztőre a sok kocka telefongyártónak. Hosszas vajúdás után beújítottam egy Iphone 3G-t, és elég gyorsan megvilágosodtam.
Azon a telefonon a dolgok MŰKÖDTEK. Olyan, mint amikor a projekt befejezése után valaki még egyszer átnézi azt, mielőtt leadja, míg a többieknél nem. Az érintőképernyő nem laggelt, minden pöccre ment, az appstore pedig tele volt használható alkalmazásokkal. Megértettem, hogy az okostelefon lényege az op-rendszer, amire valóban sok-sok programot fejlesztenek (ilyen értelemben az első Iphone az SDK és az IOS előtt nem is volt okostelefon). Sokkal érthetőbbé vált a régi vicces autós hasonlat amikor a Macintosh elmegy 1 literből, fénysebességgel utazik, de csak az utak 10%-án lehet velük közlekedni.
Aztán megértettem a 10%-os utalást is. Az Apple egy rakás marhaságot erőltet az emberre, ami mögött az a dogma áll, hogy ők tudják mi a jó neked, és mindent lerendeznek, te csak használd, és ne firtasd hogy miért nem máshogy van. Ez mindeddig működik, amíg az Apple saját megoldása jobb, vagy legalább egyenlő értékű, főleg ha a többségnek IOS van a telóján. Ez a csomag sokáig megkérdőjelezhetetlen volt. Aztán eljött a Google Mapses botrány, amit szerintem kevés user nézett jó szemmel.
Személy szerint én már előbb kiábrándultam a márkából a használat során, de a kaput a szektás mentalitás tette be, amivel megpróbálták elmagyarázni hogy a vevő hülye, ahelyett, hogy a vevő igényeinek mennének utána. Hiányzott pár alapvető fícsör, pl szeretem tudni, ha egy SMS-t megkapta a címzett, ez egy mobiltelefontól már 10 évvel az Iphone előtt is elvárható volt. Vagy épp egy tartalomfogyasztásra szolgáló Ipaden épp a vizuális felületek maradtak le, mert azok Flash alapon működtek. Lehet mindenféle ideológiát gyártani ezek mellőzésére, de a fő ok az volt, hogy az Applenek volt saját szabadalma rá, és igyekezett kiszorítani / kitiltani a világszerte elterjedt sztenderdet. Ezt a legdurvábban a Google Maps.szel játszották el, de egy Apple usernek éppúgy hiányozni fog, amikor épp töltenie kell (minden Android és még egy sor eszköz egyféle micro-USB-t használ, az Apple-nek van két szabványa). Amíg olyan konkurensekkel megküzdenie, mint a fenti LG Arena, addig működött az arrogáns szekta-stílus, de azóta sok minden változott, és már nem provokálhatnak azzal, hogy vegyek mást, mert nem egy jobb ár/értékarányú helyettesítő akad...
Az Android zászlóshajók szerintem úgy 2013/2014 körül a vezetést, és az elmúlt évek Iphone premierjei egyre inkább arról szóltak, hogy miként hozzák be az android ökoszisztéma fejlesztéseit. És nem csak telefonvonalon.
Miközben sorra kopizzák a konkurenciát, nem mulasztják el a bevált nyílt felhasználású megoldások kiváltását jobb vagy rosszabb alternatívákkal, amelyek az Apple kizárólagos tulajdonát képezik. Ennek kevésbé egetrengető, de annál szimbolikusabb esete a Jack aljzat mellőzése.
Biztos vagyok benne, hogy megint beindul a marketinggépezet, és elmagyarázza, hogy mennyivel jobb lesz majd az almásoknak, pedig fognak szívni nem kicsit, főleg azon országokban, ahol az Iphone megmaradt egy szűkebb vásárlóréteg privilégiumának.